Serious Games
onderwijs

< terug Home » Serious games onderwijs

Serious gaming in het onderwijs

Serious games zijn ontworpen voor meer dan alleen entertainment. Ze hebben het doel om spelenderwijs nieuwe vaardigheden te leren, of ergens beter in te worden. Een perfecte tool voor het onderwijs dus!

Serious games zijn zeker niet alleen maar serieus. Tijdens het spelen worden gebruikers uitgedaagd om een stapje extra te zetten en gemotiveerd om zichzelf te gaan bewijzen. Op deze manier is het spel meeslepend, uitdagend én leerzaam.

Voordelen van serious games in het onderwijs

Tijdens een serious game bevinden gebruikers zich in een zogenaamde game-context. Denk daarbij aan een game-omgeving met een Virtual Reality bril, of een gedeeltelijke game-omgeving met behulp van een tablet of een computer.

Door beloningen uit te delen bij het goed uitvoeren van acties raken de leerlingen gemotiveerd om door te spelen en dus meer te leren. En dat leidt weer tot een effectief resultaat bij leerervaring en ontwikkeling.

‘Onze samenwerking met Mediaheads is erg prettig. Reeds bij onze kennismaking was er een duidelijk visie vanuit Mediaheads over hoe wij elkaar kunnen versterken. Vervolgens werd deze visie al snel omgezet in concrete acties en concrete producten. Er wordt snel en duidelijk gecommuniceerd over lopende projecten en men is altijd bereid een stapje extra te zetten. Vaak zelfs al voordat dit gevraagd wordt. Wij hopen daarom nog lang met Mediaheads samen te werken.’
Hans Haarman

International Sales Manager, De Rolf Groep

Toepassing in het onderwijs

Hoewel serious gaming onderwijs nog geen vast onderdeel is tijdens een lesdag van het dagelijks onderwijs, zijn er steeds meer scholen die deze methode inzetten om meer leerrendement te bereiken in de klas.

Soms gaat het in het onderwijs niet alleen om het leren zelf, maar ook om het bewijs dat die leerbaarheid er is. Zo ontwikkelden we, in opdracht van ‘s Heeren Loo en met financiering van Afas Software, Robin’s Wereld. Dit is een serious game gericht op het speciaal onderwijs die kinderen met een verstandelijke beperking op een leuke manier stimuleert om te leren leren. De game is uniek en sluit aan bij de leerweg en beleving van deze kinderen.

Naast dit voorbeeld, valt er voor elk vak of onderwerp een serious game te bedenken. Belangrijk in het spel is dat gebruikers meteen kunnen toepassen wat ze geleerd hebben. Het blijkt dat lesstof daardoor niet alleen veel beter blijft hangen, maar dat leerlingen ook veel meer zelfvertrouwen hebben in het toepassen van de kennis.

Hoe werkt het

Bij Mediaheads maken wij al meer dan 15 jaar serieus werk van serious games. Met veel plezier ontwerpen en designen we verschillende games voor het onderwijs, samen met het onderwijs. Samen met docenten en begeleiders bieden we de mogelijkheid om scholieren meer te leren in een fun-omgeving. Hiermee nemen ze het heft in handen: tijd voor de boeken van de toekomst!

Contact opnemen

Meer weten over het toepassen van een serious game in het onderwijs? Of eens sparren over een idee om het toe te passen op jouw school? We horen graag van je.

Waarom serious games?

70% meer behoud van kennis

Zeer schaalbaar

Spelenderwijs leren met software én hardware

Kosteloos ontdekken hoe je serious games succesvol inzet voor jouw organisatie?

Enkele cases

BD Kiestra

BD Kiestra

Het ontwikkelvraagstuk was om een serious game te ontwikkelen ten bedoeld om de werking van een nieuw ontwikkeld softwareprogramma te promoten op een medisch congres. De game zou worden computer met touchscreen die was verpakt in een arcadekast.

Lees meer
Rolf Connect

Rolf Connect

De laatste jaren is het aanbod van digitaal lesmateriaal enorm toegenomen. Sterker nog, kinderen van de basisschool weten niet beter, het gebruik van het digitaal leermiddel zoals een digibord, tablet of computer is normaal. Daarom is digitale geletterdheid belangrijk.

Lees meer
Robin’s Wereld

Robin’s Wereld

Soms gaat het in het onderwijs niet alleen om het leren zelf, maar ook om het bewijs dat die leerbaarheid er ís.. in dit geval in het speciaal onderwijs. Daarom ontwikkelden we Robin’s Wereld, in opdracht van ’s Heeren Loo en met financiering van Afas Software.

Lees meer