Serious Games
bedrijven

< terug Home » Serious games bedrijven

Serious gaming voor bedrijven

Bij een game denken mensen vaak aan entertainment en ontspanning. Niet zo gek: want veel games zijn daar ook voor bedoeld. Serious games zijn ook entertainment, maar niet alleen dat. Ze zijn vooral heel waardevol bij het spelenderwijs leren van vaardigheden of het toepassen van kennis.

Daarom is het fenomeen ook razend populair in het bedrijfsleven. Doelstellingen behalen, trainingsonderdelen oefenen en kennis meteen toepassen: het wordt allemaal mogelijk met serious games.

Voordelen voor bedrijven

Trainingen zijn er in overvloed. Maar deze zijn kostbaar en onderhevig aan het wegvloeien van kennis op het moment dat het niet meteen wordt toegepast. Uit onderzoek is gebleken dat het toepassen van een game één van de meest effectieve manieren is om kennis over te dragen en om vaardigheden meteen te oefenen. Een serious game biedt continu kleine stukjes kennis aan en draagt op deze manier bij aan het verwerven en beter begrijpen van specifieke kennis. Ook gedragsveranderingen gaan veel sneller en gemakkelijker bij het spelen van educatieve spellen.

Hoe dat komt? Door de directe feedback die een gebruiker tijdens het spel ontvangt. In dergelijke game heeft de speler te maken met uitdagingen en beloningen. Daarnaast zijn de games meeslepend en vermakelijk, waardoor de positieve impact op de speler ontzettend groot is.

‘Mediaheads zijn goed in staat om te luisteren naar je wensen en deze te vertalen in tastbare applicaties. Toen we ze voor de uitdaging stelde om binnen drie weken een game en console uit te werken namen ze die aan en ontwikkelde een prachtig product voor ons, precies op tijd voor een belangrijk congres.’

Joost Deutekom

World wide marketing manager, BD Kiestra

Hoe het wordt toegepast

De mogelijkheden van de inzet van een spel zijn eindeloos. Ze zijn bijvoorbeeld inzetbaar bij:

  • Werving: past een nieuwe medewerker bij jouw bedrijf?
  • Managementtraining
  • Medewerkerstrainingen, zoals salestrainingen
  • Het begrijpen en bedienen van je doelgroep

Een serious game kan in het bedrijfsleven zowel bij medewerkers als bij klanten worden toegepast. Wil je bijvoorbeeld klanten een vaardigheid aanleren, waar jullie samenwerking beter van wordt? Dan is een serious game een mooie oplossing. Wil je je medewerkers leren om nieuwe klanten aan te trekken (salestrainingen) of juist om hun vaardigheden nog verder te ontwikkelen? Ook dan is een game een goede methode om binnen je bedrijf in te zetten.

Contact opnemen

Serious games inzetten binnen jouw bedrijf? Of meer leren over onze mogelijkheden en wat je ermee kunt bereiken in je werk? Wij vertellen je er graag meer over. En wij laten natuurlijk nog liever zien hoe we dit samen in de praktijk kunnen brengen!

Waarom serious games?

70% meer behoud van kennis

Zeer schaalbaar

Spelenderwijs leren met software én hardware

Kosteloos ontdekken hoe je serious games succesvol inzet voor jouw organisatie?

Enkele cases

BD Kiestra

BD Kiestra

Het ontwikkelvraagstuk was om een serious game te ontwikkelen ten bedoeld om de werking van een nieuw ontwikkeld softwareprogramma te promoten op een medisch congres. De game zou worden computer met touchscreen die was verpakt in een arcadekast.

Lees meer
Rolf Connect

Rolf Connect

De laatste jaren is het aanbod van digitaal lesmateriaal enorm toegenomen. Sterker nog, kinderen van de basisschool weten niet beter, het gebruik van het digitaal leermiddel zoals een digibord, tablet of computer is normaal. Daarom is digitale geletterdheid belangrijk.

Lees meer
Robin’s Wereld

Robin’s Wereld

Soms gaat het in het onderwijs niet alleen om het leren zelf, maar ook om het bewijs dat die leerbaarheid er ís.. in dit geval in het speciaal onderwijs. Daarom ontwikkelden we Robin’s Wereld, in opdracht van ’s Heeren Loo en met financiering van Afas Software.

Lees meer