
Serious games zijn interactieve spellen, speciaal ontworpen voor educatieve doeleinden. Het zijn krachtige leermiddelen die mbo-studenten actief, betrokken en betekenisvol laten leren. Studenten betreden een digitale leeromgeving die, door middel van co-creatie met vakmensen en studenten, zo realistisch mogelijk is ingericht.
In het mbo helpen serious games studenten om vaardigheden te oefenen in een veilige en motiverende omgeving. Denk aan praktijksituaties nabootsen, keuzes maken onder druk of samenwerken aan een opdracht. Serious games combineren spelelementen met educatieve doelen, waardoor studenten op een interactieve manier vaardigheden ontwikkelen en kennis opdoen. Daarbij verkleinen serious games de kloof tussen theorie en praktijk. Het sluit perfect aan bij het doen-leren waar het mbo om draait.
Mediaheads is gespecialiseerd in het ontwikkelen van serious games voor het onderwijs. Bij Mediaheads hebben we een passie voor innovatie en verandering. We begrijpen dat elke sector unieke uitdagingen heeft, zo ook het mbo en we staan klaar om samen met jou de perfecte serious game te ontwikkelen.
Hoewel serious gaming en gamification verwant zijn aan elkaar, hebben de twee termen een andere betekenis. Bij gamification voeg je spelelementen toe aan een bestaande leeractiviteit of les. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van punten of badges om leerlingen te motiveren en betrokken te houden. De lesinhoud blijft in de kern hetzelfde, maar wordt aantrekkelijker gemaakt door gebruik te maken van spelprincipes.
Serious games zijn daarentegen juist volledig op zichzelf staande spellen, die zijn ontworpen met een leerdoel in gedachten. Het spel is de les. Ze bootsen realistische situaties na, zodat spelers al doende leren door keuzes en fouten te maken. Denk aan een simulatiespel waarin mbo-studenten in de rol van verpleegkundige stappen en beslissingen moeten nemen in een virtuele ziekenhuisomgeving. Of een game waarin studenten een bedrijf runnen en inzicht krijgen in economie, klantgerichtheid en samenwerking. Bekijk dit uitgerolde project.
Serious games sluiten aan bij hoe jongeren vandaag de dag leren en leven. Ze zijn visueel sterk, interactief en sluiten aan bij de digitale belevingswereld van studenten. In plaats van passief kennis consumeren, dagen serious games studenten uit om zelf aan de slag te gaan. Ze maken keuzes, ervaren gevolgen en reflecteren op hun handelen, precies zoals dat ook in de praktijk gaat. Zo ontstaat er eigenaarschap over het leerproces. Bovendien voelen studenten zich serieus genomen. De gamewereld wordt een plek waar ze mogen leren, experimenteren en fouten maken zonder directe consequenties. Dat zorgt voor intrinsieke motivatie en meer betrokkenheid.
Bij Mediaheads geloven we dat goed onderwijs begint bij de belevingswereld van de student. Daarom ontwerpen we onze games niet alleen voor, maar samen met mbo-docenten en studenten. Al in de eerste fase van het ontwikkelproces betrekken we ze bij het verkennen van thema’s, leerdoelen en herkenbare praktijksituaties. Wat speelt er in de klas? Wat vinden studenten geloofwaardig? Welke vorm houdt ze vast?
Deze input is cruciaal. Studenten weten haarfijn wat hen aanspreekt en wat niet. Ze helpen ons om het juiste taalgebruik te kiezen, geloofwaardige personages neer te zetten en situaties te creëren die aansluiten bij de realiteit. Docenten zorgen ervoor dat de leerdoelen stevig verankerd zijn, zodat het spel niet alleen leuk, maar ook leerzaam is.
Tijdens het ontwikkelen testen we de game meerdere keren samen met studenten en docenten. Hun feedback gebruiken we om te verfijnen: wat werkt goed, waar haken spelers af, wat kan beter? Zo ontstaat er een game die niet alleen leerzaam is, maar ook een game die serieus genomen wordt door studenten en onderwijsprofessionals.
Voor mbo-studenten zijn serious games van grote meerwaarde. Deze jongeren leren vaak minder makkelijk uit boeken, hebben soms een negatief zelfbeeld als het gaat om schoolse prestaties en zijn snel afgeleid in een klassikale setting. Serious games sluiten beter aan bij hoe zij leren: actief, visueel, ervaringsgericht en met directe feedback.
Serious games spreken hun leefwereld aan. Ze zijn herkenbaar, interactief en geven ruimte om te oefenen zonder dat daar meteen een cijfer aan hangt. Dat verlaagt de drempel om deel te nemen en versterkt het gevoel van autonomie.
Goed ontworpen serious games kunnen een wereld van verschil maken, zeker voor studenten die het in het traditionele onderwijs soms lastig hebben. Door zorgvuldig te ontwerpen, goed te begeleiden en het spel te verankeren in het leerproces, geef je ook deze groep de kans om te leren op een manier die bij hen past.