Power Up
Traject

< terug Home » Power Up Traject

Gamification en serious games

Serious games en gamification zijn termen die vaak door elkaar gebruikt worden, terwijl ze niet hetzelfde betekenen. Beide woorden bevatten het game-element, maar toch verschillen ze erg van elkaar.
Het grootste verschil is dat ze niet hetzelfde doel hebben. Gamification is gericht op gedragsverandering en serious op het behalen van een bepaald leerdoel of persoonlijke ontwikkeling. Dit verschil wordt hieronder duidelijk:

Gamification

Gamification wordt ingezet als toevoeging in een bestaande, niet-gaming context. Denk bijvoorbeeld aan fooienpotten bij de kassa. Een slimme ondernemer zet er twee potten neer met de vraag ‘Kan ananas op een pizza’. Op de ene fooienpot staat ‘Ja’ en de ander ‘Nee’. Zo stimuleren ze hun klanten op een leuke manier om fooi te geven. Gedragsverandering dus, en daarmee: gamification.

Serious games

Bij serious games bevindt de gebruiker zich in een gamecontext. Dit kan een hele gameomgeving zijn, zoals een VR-simulatie, of een gedeeltelijke gameomgeving, zoals het spelen van een spel op de tablet. Deze omgeving zorgt ervoor dat de persoon gestimuleerd worden om nieuwe vaardigheden te leren door het spelen van een game. Persoonlijke ontwikkeling dus, en daarmee: serious games.

Close up van een bestaande applicatie van Mediaheads op een telefoon

Serious games: de boeken van de toekomst

Serious games worden steeds meer gebruikt in het dagelijks leven en worden zelfs gezien als ‘de boeken van de toekomst’. Toch is het voor veel mensen nog niet duidelijk wat een serious game nu precies inhoudt en hoe ze ingezet kunnen worden.
Kort gezegd is serious game een spel dat is ontworpen voor meer dan alleen entertainment. Het heeft als primair doel om iemand, door het spelen van een spel, ergens beter in te laten worden. Deze doelen kunnen zijn:

  • Een groter leerrendement bereiken
  • Het aanleren van nieuwe vaardigheden
  • Het overbrengen van kennis
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Inzicht in de prestaties en voortgang

Door serious games leren en ontwikkelen teams en individuen zichzelf in een fun-context. In deze context worden ze continu uitgedaagd en gemotiveerd om zichzelf te bewijzen, te ontwikkelen en hun prestaties direct en op realistische manier te zien. Een perfecte tool voor jouw organisatie dus.

Meer weten over de toepassing van serious games voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op en dan laten we je graag meer zien.

Waar moet ik beginnen?

Misschien begint het al wat te kriebelen: zou een serious game mijn organisatie kunnen helpen om op een innovatieve en efficiëntere manier kennis over te dragen? Ons antwoord is natuurlijk ‘ja!’. Maar we snappen ook dat je wellicht nog met enkele vragen zit:

  • Hoe kan ik dit toepassen binnen de organisatie?
  • Wat kost het?
  • Hoe lang duurt de ontwikkeling van een game?
  • Wie zijn hierbij betrokken?
  • Hoeveel tijd gaat het me kosten?
  • Wat is het resultaat?

Kortom: waar moet ik beginnen?

Close up van een bestaande applicatie van Mediaheads op een telefoon

Power Up Traject

Om antwoord te geven op al deze vragen, hebben we het Power Up Traject in het leven geroepen. We willen serious gaming voor iedereen mogelijk maken.
En dit begint met de juiste inzichten om samen verder te kunnen komen. Want de toepassing van serious gaming is net zo gevarieerd als de oplossing voor jouw specifieke doel of probleem: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Wil je ontdekken hoe je een serious game succesvol inzet voor jouw organisatie?

Het Power Up Traject in vogelvlucht

Wat is het?
Het Power Up Traject zijn 4 tot 5 korte sessies waarin we samen met jou op zoek gaan naar een oplossing voor jouw doel- of probleemstelling. We onderzoeken de context en kaders van je vraag en kijken hoe serious gaming hier een oplossing in kan bieden. Van idee naar concreet plan dus. Deze oplossing dient als blauwdruk voor het ontwikkeltraject van je serious game.
Voor wie is het?

Voor iedereen met een innovatief idee die het lastig vind om tussen alle mogelijkheden een oplossing te vinden – of überhaupt te beginnen – in de wondere wereld van serious gaming.

Hoe ziet het proces eruit?

Tijdens een Power Up Traject doorlopen we in 5 sessies enkele stappen. Deze stappen zijn gebaseerd op het populaire design thinking:

  1. Kaderen: Het concept voor een serious game begint eerst met het kaderen van de probleemstelling. Hier verdiepen we samen met de probleemeigenaar en directe betrokkenen (het kernteam) de oorsprong van het probleem of vraagstuk.
  2. Brainstormen: Vervolgens bepalen we welke stakeholders meegenomen moeten worden in het vervolgtraject en gaan we opnieuw met het kernteam, de stakeholders én de doelgroep om tafel om een co-creatieproces te starten. De vragen die hierbij centraal staan zijn ‘wat is de specifieke behoefte?’ en ‘hoe kunnen we met serious gaming een oplossing bieden voor jouw probleem?’.
  3. Analyseren: De opgehaalde inzichten gaan we analyseren, waaruit belangrijke informatie en thema’s worden gehaald. Op basis van deze inzichten ontwikkelen we nieuwe ideeën en oplossingen voor het originele vraagstuk.
  4. Conceptualiseren: Stilzitten doen we niet. Want van alle ideeën worden de beste uitgewerkt tot concrete concepten, ofwel: het vertrekdocument (‘missionpack’) van de serious game. Dit kan met of zonder visualisaties.
  5. Toetsen: Deze missionpack wordt vervolgens getest bij de stakeholders en de feedback verwerkt. Zo weten we precies wat wel, en wat ook niet werkt bij de doelgroep.
Wat heb je na afloop?

Na afloop van het traject heb je een gepersonaliseerd rapport waarin de behoefte is gepinpoint en op welke manier hier serious gaming een oplossing voor kan bieden. Door het traject weten we:

  • Wat precies de vraag of probleemstelling is
  • Wat de behoeftes zijn van de doelgroep
  • Hoe de serious game eruit kan komen te zien
  • Wat de impact is van de game bij de doelgroep
  • Wat het gaat kosten.

En nog belangrijker, jij weet na afloop van dit traject of je het ontwikkeltraject aangaat.

Wat zijn de kosten?

5000 euro inclusief concepting art (vormgeving) en 3000 euro zonder concepting art.

Wat zijn de voordelen van een Power Up Traject?

Het Power Up Traject kent vele voordelen:

  • Een concrete vertaling van idee naar concept
    Het maken van prototypes van mogelijke serious games maakt het veel eenvoudiger om de toepassingen van serious gaming voor jouw organisatie in te beelden. De visualisaties zorgen er ook voor dat je zeker weet dat iedereen elkaar begrijpt en hetzelfde idee bij het project heeft. Met uitgebreide documenten of mindmaps gaat dat niet lukken.
  • Geen ‘wat als’-scenario’s in het ontwikkeltraject
    Op basis van alle input ontwikkelen we enkele concrete spelconcepten, welke we toetsen bij de doelgroep. Op basis hiervan weten we wat werkt én wat niet. Met andere woorden: De alternatieven zijn afgewogen, dus hier hoef je je in het ontwikkeltraject geen zorgen meer om te maken.
  • Vergroten van de draagkracht voor het project
    Door de perspectieven van het kernteam en stakeholders in een vroeg stadium mee te nemen in het proces, accepteren ze het project sneller. Ze krijgen namelijk inspraak in het plan, en voelen zich hierdoor medeverantwoordelijk voor de gekozen oplossing. Zo vergroot je de draagkracht voor jouw project.
  • Voorkomen dat het eindproduct op de plank belandt
    Als probleemeigenaar denk je misschien precies te weten waar jouw doelgroep mee zit en wat ze nodig hebben. Maar dit is niet altijd het geval. Door het op één lijn brengen van de ideeën van het kernteam en de daadwerkelijk behoeftes van de doelgroep, voorkomen we deze mismatch en zorgen we ervoor dat het eindproduct naadloos aansluit bij de wensen van je doelgroep. Zo wordt jouw serious game ook serieus gebruikt.

Kortom: minder risico’s tijdens het ontwikkeltraject.

Enthousiast geworden? Wij leiden je graag rond door de wereld van serious gaming om de toepassing te vinden die werkt voor jouw organisatie.

  • "Mediaheads levert niet alleen de producten zoals wij ze graag willen hebben, maar ze denken aan de voorkant direct mee over de beste oplossingen. Dat werkt enorm plezierig."

    Yvonne Zwart

    Business Unit Manager, de Rolf groep

  • "Er werd vanuit het Mediaheads team actief met ons meegedacht bij de uitdagingen omtrent ons project, wat bij mij de indruk wekte dat Chamin Hardeman en zijn team grondig begrepen wat we precies wilde realiseren - en met welk doel."

    Steven van der Veen

    Sales Manager, OD Security

  • Hans Haarman

    "Er wordt snel en duidelijk gecommuniceerd en de mensen van Mediaheads zijn altijd bereid een stapje extra te zetten. Vaak zelfs al voordat dit gevraagd wordt."

    Hans Haarman

    International Sales Manager, De Rolf Groep

Serious Games bij Mediaheads

We zijn al meer dan 15 jaar professional op het gebied van serious games. Van games op maat tot SaaS, wij helpen onze klanten om hun medewerkers of deelnemers op een innovatieve en creatieve manier meer kennis op te doen, én te behouden. Dit doen we met een groep gedreven mensen die ontzettend enthousiast worden van het maken van serious games en daarmee voor elke uitdaging een oplossing te vinden.

Benieuwd wie deze oplossingen allemaal bedenken? Check dan onze over ons pagina. Of juist benieuwd hoe deze serious games eruit zien? Bekijk dan een greep uit ons portfolio.