In co-creatie bouwen aan toekomstgericht leren met serious gaming 

21 mei 2025
Terug

Hoe zorg je ervoor dat studenten in de zorg écht ervaren wat hun handelen in de praktijk betekent?  Die vraag stond centraal in een bijzondere samenwerking tussen het Graafschap College en Mediaheads. Wat volgde, was een co-creatieproces waarin serious gaming wordt ingezet om het onderwijs te verrijken, en dat levert nu al waardevolle inzichten op. 

In dit ontwerpproces is bewust gekozen voor co-creatie. Lessen uit eerdere projecten hebben ons geleerd dat samen onderzoeken, ontwerpen en bouwen niet alleen zorgt voor draagvlak, maar ook leidt tot oplossingen die écht aansluiten bij de praktijk. Jeroen de Graauw van het Graafschap College bracht een concrete uitdaging in: het gebrek aan diversiteit in stage-ervaringen binnen de zorgopleidingen. Studenten missen hierdoor soms de kans om verschillende kanten van het vak te ontdekken en te ervaren wat hun handelen teweegbrengt. 

Tekst loopt door onder de foto.

chamin jeroen v2


Samen met Chamin Hardeman (Systeem architect bij Mediaheads) en diverse onderwijsprofessionals van zowel het Graafschap College als ROC van Twente is een ontwerptraject gestart dat méér doet dan alleen een game opleveren. In meerdere sessies werkten zij samen aan de inhoudelijke en didactische basis. Studenten werden al vroeg betrokken om hun perspectief mee te nemen in het ontwerp. 

De kracht van deze aanpak zit in het gezamenlijke eigenaarschap: onderwijsprofessionals en ontwerpers trekken vanaf de start samen op. Het resultaat? Een serious game die niet alleen technisch werkt, maar ook echt waarde toevoegt aan het leerproces van studenten. 

Chamin Hardeman: “Juist door de tijd te nemen voor duiding, gezamenlijke beeldvorming en testen in de praktijk, ontstaat iets dat beklijft. Het gaat niet alleen om het doosje maar vooral om wat erin zit: inhoud die klopt en echt werkt in de context van het onderwijs.” 

Het project is onlangs besproken tijdens landelijke bijeenkomsten zoals MBO Digitaal, waar het veel enthousiasme opriep bij andere onderwijsinstellingen. We hopen dat het navolging krijgt en zetten graag onze kennis en ervaring in om ook andere onderwijspraktijken te versterken met serious gaming. 

Benieuwd naar het hele verhaal? Lees het uitgebreide interview dat Minke van Npuls hield met Jeroen en Chamin op de site van het Co-Creatie Lab.

Wellicht ook interessant

Meer nieuws