Robin’s wereld, een bijzondere game

Geloven in het geloof in leerbaarheid

Robin’s wereld, een bijzondere game

Opdracht

Soms gaat het in het onderwijs niet alleen om het leren zelf, maar ook om het bewijs dat die leerbaarheid er ís.. in dit geval in het speciaal onderwijs. Daarom ontwikkelden we Robin’s Wereld, in opdracht van ’s Heeren Loo en met financiering van Afas Software.

Uitgangspunt voor Robin’s Wereld was het speciaal onderwijs. De begeleiders signaleerden dat kinderen een lage leerbaarheid leken te hebben… maar was dat ook echt zo? Of lag het aan het aangeboden lesmateriaal en de toetsmethode?

Onze uitdaging lag in het feit om te méten wat de kinderen leerden, terwijl zij er plezier in zouden hebben. Want wat we zagen, was dat de kinderen snel overprikkeld en gefrustreerd raakten als ze de stof niet konden opnemen. Maar ze reageerden óók negatief als de stof te simpel was, of saai. Dat moest anders kunnen!

Robin’s wereld, een bijzondere game

Uitvoering

Robin’s Wereld werd daarom een volwaardige serious game, met een uitgebreid monitoringssysteem. De rode draad is Robin, die op een dag wakker wordt op een onbewoond eiland en op stap gaat met zijn spacetrein, uiteraard langs allerlei uitdagende opdrachten. De test van het prototype was een groot succes en de kinderen speelden graag met Robin.

Echter, om de resultaten te meten, zat er steeds iemand van ons team in de directe nabijheid van het kind. Dat kostte niet alleen extra tijd, maar bracht ook het risico met zich mee dat de kinderen zich door ons toch anders gedroegen. Daarom bouwden we het prototype in op aparte tablets die we op afstand konden uitlezen. Zo konden we sneller, met minder mankracht en in verschillende groepen tegelijk aan het testen.

Extra bonus in dit proces: we vonden niet alleen de verbeterpunten, maar kregen er de expertise van het docententeam gratis bij. Zij signaleerden ook in de uren vóór en na de werkelijke test of de kinderen er naar uit keken, of alsnog gefrustreerd raakten. Een geweldige samenwerking!

Robin’s wereld, een bijzondere game

Resultaat

In maart 2018 zijn we begonnen met Robin’s wereld.

In mei 2019 is het prototype in verschillende versies klaar om wetenschappelijk getest te worden.

In 2020 zal Robin’s Wereld verder worden uitgerold voor het speciaal onderwijs.

We hebben er alle vertrouwen in dat deze game een succes zal worden, dankzij het project ‘Geloof in Leerbaarheid’.

Een succesvolle casus voor ons, maar zeker ook voor de kinderen zelf: zij hebben, verdeeld over circa 250 dagcentra, straks de kans om te laten zien wat ze écht kunnen leren.

Robin’s wereld, een bijzondere game

Geloven in het geloof in leerbaarheid

Home » Cases » Robin’s wereld, een bijzondere game

Opdracht

Soms gaat het in het onderwijs niet alleen om het leren zelf, maar ook om het bewijs dat die leerbaarheid er ís.. in dit geval in het speciaal onderwijs. Daarom ontwikkelden we Robin’s Wereld, in opdracht van ’s Heeren Loo en met financiering van Afas Software.

Uitgangspunt voor Robin’s Wereld was het speciaal onderwijs. De begeleiders signaleerden dat kinderen een lage leerbaarheid leken te hebben… maar was dat ook echt zo? Of lag het aan het aangeboden lesmateriaal en de toetsmethode?

Onze uitdaging lag in het feit om te méten wat de kinderen leerden, terwijl zij er plezier in zouden hebben. Want wat we zagen, was dat de kinderen snel overprikkeld en gefrustreerd raakten als ze de stof niet konden opnemen. Maar ze reageerden óók negatief als de stof te simpel was, of saai. Dat moest anders kunnen!

Uitvoering

Robin’s Wereld werd daarom een volwaardige serious game, met een uitgebreid monitoringssysteem. De rode draad is Robin, die op een dag wakker wordt op een onbewoond eiland en op stap gaat met zijn spacetrein, uiteraard langs allerlei uitdagende opdrachten. De test van het prototype was een groot succes en de kinderen speelden graag met Robin.

Echter, om de resultaten te meten, zat er steeds iemand van ons team in de directe nabijheid van het kind. Dat kostte niet alleen extra tijd, maar bracht ook het risico met zich mee dat de kinderen zich door ons toch anders gedroegen. Daarom bouwden we het prototype in op aparte tablets die we op afstand konden uitlezen. Zo konden we sneller, met minder mankracht en in verschillende groepen tegelijk aan het testen.

Extra bonus in dit proces: we vonden niet alleen de verbeterpunten, maar kregen er de expertise van het docententeam gratis bij. Zij signaleerden ook in de uren vóór en na de werkelijke test of de kinderen er naar uit keken, of alsnog gefrustreerd raakten. Een geweldige samenwerking!

Resultaat

In maart 2018 zijn we begonnen met Robin’s wereld.

In mei 2019 is het prototype in verschillende versies klaar om wetenschappelijk getest te worden.

In 2020 zal Robin’s Wereld verder worden uitgerold voor het speciaal onderwijs.

We hebben er alle vertrouwen in dat deze game een succes zal worden, dankzij het project ‘Geloof in Leerbaarheid’.

Een succesvolle casus voor ons, maar zeker ook voor de kinderen zelf: zij hebben, verdeeld over circa 250 dagcentra, straks de kans om te laten zien wat ze écht kunnen leren.

Home » Cases » Robin’s wereld, een bijzondere game

Meer uit onze portfolio