< terug Home » Blogs » Eigen apps en software wel of niet rendabel ?

Eigen apps en software wel of niet rendabel ?

sep 8, 2020 | Blogs

Rolf Connect hub

Laatste update: 27 mei 2022

Apps, software. Games en gamification. Animated figures en complete tekenfilms. Ze hebben één ding gemeen. Een ding waardoor ze zo krachtig zijn. Een ding waardoor bedrijven grote budgetten investeren in dit materiaal. En één ding waardoor het inderdaad voldoende ROI geeft om te blijven groeien als markt, want een eendagsvlieg is het al lang niet meer!

Het draait om de fun!

We maken overal een spelletje van tegenwoordig. We moeten wel. De klant, de potentiële koper, de cliënt of de werknemer; ze zijn niet meer zo gemakkelijk te boeien.

Toch is de game sector een serieuze zaak. Heel serieus.

Want in de economie – regionaal, nationaal en mondiaal – draait het steeds meer om vertrouwen. Maar liefst 90% van de bedrijven koopt alleen bij bedrijven die ze vertrouwen. Vertrouwen, geloofwaardigheid en transparantie worden daardoor een voorwaarde voor alle soorten uitingen. Om het vertrouwen van je klant te winnen, kun je dus van alles toevoegen:

  • Marketinguitingen draaien om testimonials en gebruikservaringen.
  • Leveringen draaien om gratis retouren, geen gezeur – geld terug.
  • Verkoop draait om bewijs. Bij gebrek aan bewijs, aan geloofwaardigheid.

Benieuwd hoe we jouw doelgroep kunnen boeien?

Neem dan contact op met ons.

De wereld wordt harder

Aan de voorkant zijn veel van die uitingen al in orde. Of er wordt aan gewerkt. Maar veel bedrijven kunnen nog een hele slag slaan. Namelijk: één niveau dieper. Niet alleen de praatjes moeten beter. Ook de daden moeten beter. Klanten verlangen dat ze te maken krijgen met experts. Terug naar de tijd van de ambachtslieden.

Dáár zit het vertrouwen.

Bij het ene bedrijf is die tussenlaag een klantenservice. Bij het andere bedrijf is het vooral de afdeling sales. Binnendienst, buitendienst en de receptionist.

In dat contact met je bedrijf willen de klanten geen spelletjes of gladde praatjes. Ze willen informatie. Details. Om dan pas, vanuit vertrouwen, te kopen.

Vaak ligt daar ook een probleem.

Veel organisaties hebben ingezet op goede skills van hun medewerkers. Ze werken goed en efficiënt op hun eigen vakgebied. Maar tegenwoordig willen we dat ze een wisselwerking hebben met de werkvloer zelf. Dat ze écht weten wat er speelt in dat bedrijf. Niet alleen wat ze verkopen en hoeveel bonus dat oplevert… maar juist wat het kan betekenen voor de klant, de beller aan de andere kant van de lijn.

Hoe leg je dat in vredesnaam uit?

  • Hoe maak je de receptioniste duidelijk hoe het hele proces loopt?
  • Hoe laat je de salesmensen zien wat nu precies het verschil is tussen A en B in het eindproduct?
  • Hoe zorg je dat de schoonmaker trots is om bij jouw team te horen?

Een gerichte training? Blended Learning?

Trainingen werken tijdelijk.

Werknemers hebben geen tijd voor lange sessies.

Ze vergeten wat ze hebben geleerd.

“Mensen vergeten 70% van de nieuwe stof binnen 24 uur!”

Om dat op te lossen, moet je herhalen.

“Use it or loose it”

Liefst in kleine porties. Kwaliteit boven kwantiteit.

Nieuwsgierig?

Vraag dan een demo aan.

Maak er een spelletje van!

Serieus Games zijn bij uitstek geschikt om daar op in te spelen.

Verpak je nieuwe theorie in een game en je hebt:

Plezier, competitie, doelen en beloningen, praktische insteek en directe feedback van wat er goed en fout gaat. Plus de herhalingsfactor natuurlijk.

Door de brokjes informatie te verpakken in levels, wordt het steeds een stukje moeilijker. Train je steeds je vaardigheden. En blijft het toch uitdagend, met steeds weer die beloning voor een volgend level.

Het concept is gewoon ijzersterk:

  • Je gebruikt bestaand trainingsmateriaal als eigen content.
  • Je verspreidt die kennis op een leuke, uitdagende en competitieve manier
  • Terwijl de mensen gamen, verzamelt de app de resultaten, vooruitgang, bereikte doelen en wat we nog meer willen meten.

Maar even terug naar het begin

Want die app en die game zijn leuk, handig, iets om trots op te zijn. Maar de werkelijke waarde zit in de klantrelatie. Als medewerkers hun kennis paraat hebben, meer details weten, meer betrokken zijn bij hun bedrijf of het product, groeit hun geloofwaardigheid. Daarmee groeit het vertrouwen van de klant. En wat leverde vertrouwen op? Dat was de voorwaarde voor verkoop. Het lijkt misschien kinderspel, dat hele gamification. Maar het is serious business.

Meer weten over de mogelijkheden?

Snel en daadkrachtig je idee laten uitwerken of juist kijken welke opties er zijn?

Schakel ons in en je weet waar jouw uitdaging ligt!

Vond je dit een interessant artikel, deel dit dan met anderen!

Waarom serious games?

70% meer behoud van kennis

Zeer schaalbaar

Spelenderwijs leren met software én hardware

Kosteloos ontdekken hoe je serious games succesvol inzet voor jouw organisatie?

Wellicht ook interessant

Serious games: de boeken van de toekomst

Serious games: de boeken van de toekomst

Laatste update: 27 mei 2022 Stel je eens voor Het is half vier ‘s middags wanneer de piloot met het vliegtuig boven Schiphol vliegt. Ze zijn op tijd vertrokken uit het zonnige Barcelona, maar naarmate de piloot dichter bij Nederland komt wordt de lucht...

read more
Wat is gamification en wat kun je ermee?

Wat is gamification en wat kun je ermee?

Laatste update: 27 mei 2022 ‘Vijftien minuten rijden naar het kantoor… dat zullen we nog wel eens zien.’, denk je bij jezelf terwijl je je navigatiesysteem aanslingert. Je knipt de lichten van de auto aan en gaat op pad. Na vijf minuten kijk je naar de...

read more